Bánovce
nad Bebravou/Bratislava 14. januára (TASR) - Patrí medzi
najvýznamnejších tvorcov slovenskej kinematografie, s menom ktorého sa
spája mnoho vynikajúcich filmov. Medzi nimi však čnie Slnko v sieti -
prelomová snímka, ktorá priniesla nový spôsob filmového rozprávania.
Výrazne sa o to pričinili oko a ruka Stanislava Szomolányiho. Majster
kamery, ktorý prenikavo obohatil vizualitu slovenského filmu, bude mať v
utorok 14. januára 90 rokov.
Stanislav Szomolányi sa narodil 14. januára 1935 v Bánovciach nad
Bebravou. Na gymnázium chodil v Topoľčanoch, kde sa spolu s bratom -
dvojčaťom venovali fotografovaniu a stavali modely lietadiel. Aj preto
chcel pôvodne študovať leteckú techniku, ale keď jeho brat išiel na
strojársku fakultu a aby obidvaja neštudovali technický smer, rozhodol
sa pre filmovú školu v Prahe. Sedemnásťročný mládenec bez filmárskych
skúseností bol medzi jedenástimi, ktorých prijali v roku 1953 na Filmovú
a televíznu fakultu (FAMU) Akadémie múzických umení (AMU). Na školu sa
hlásilo 300 uchádzačov.
Po skončení pražských štúdií nastúpil v roku 1958 do Slovenského filmu v
Bratislave a nakrútil 20 dokumentárnych filmov. Uher a Szomolányi
začali s vyše 30-ročnou tvorivou spoluprácou na snímke Niekedy v
novembri (1958 a následne priniesli dokumentárne snímky Očami kamery
(1959) alebo Poznačení tmou (1959). K spoločným filmovým projektom
patrilo aj kultové Slnko v sieti (1962).
Slnko v sieti sa považuje za prvý film československej novej vlny a
práve po ňom je pomenovaná slovenská národná filmová cena. Týmto
novátorským dielom z hľadiska uchopenia témy a spôsobu filmového
rozprávania sa Stanislav Szomolányi etabloval medzi elitu
československej kamery. "Šťastie bolo, že sme Slnko v sieti robili
ako čiernobiely film. Na čiernobielych snímkach sa dá omnoho lepšie
čítať zručnosť kameramana. Farebný film, keď je dobre urobený, je vždy
pekný, lebo je farebný," povedal Stanislav Szomolányi pri príležitosti preberania ocenenia Zlatá kamera.
K ďalším filmovým projektom tvorivého tandemu Uher - Szolományi patrili
snímky Organ (1964), Panna zázračnica (1966), Tri dcéry (1967), Génius
(1969), Keby som mal pušku (1971), Kosenie jastrabej lúky (1981), Pásla
kone na betóne (1982) či Šiesta veta (1986).
Stanislav Szolományi spolupracoval aj s ďalšími významnými slovenskými
režisérmi, napríklad na filme Krotká (1967) so Stanislavom Barabášom, s
Martinom Hollým nakrútil Baladu o siedmich obesených (1968) a s Jurajom
Jakubiskom vytvoril komédiu Nevera po slovensky (1980).
Filmy s kamerou Stanislava Szolományiho, patria do zlatého fondu
slovenskej kinematografie a za svoju tvorbu získal viacero ocenení na
rôznych domácich i zahraničných festivaloch. Od roku 2005 je nositeľom
štátneho vyznamenania Pribinov kríž III. triedy za významné zásluhy o
kultúrny rozvoj Slovenskej republiky v oblasti kinematografie. O rok
neskôr sa stal nositeľom Národnej filmovej ceny Slnko v sieti, v júni
2010 si na medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest v
Trenčianskych Tepliciach prevzal ocenenie Zlatá kamera a v septembri
2020 získal cenu Igric za celoživotný prínos pre slovenskú
kinematografiu v oblasti filmovej a televíznej kamery.
Dlhé desiatky rokov sa venoval aj výchove svojich nasledovníkov. Od roku
1974 pôsobil na Vysokej školy múzických umení (VŠMU) v Bratislave ako
vysokoškolský pedagóg. V roku 1991 spoluzakladal na VŠMU Katedru
kameramanskej tvorby, kde vychoval nejednu generáciu úspešných
kameramanov, ktorí sa svojou prácou presadili doma aj v zahraničí.
Tvorivý prínos jedného z najznámejších kameramanov v dejinách slovenskej
kinematografie zdôrazňuje publikácia Richarda Blecha, ktorá vyšla v
roku 2005 pod názvom Kameraman Stanislav Szomolányi.
0